Terug naar toen | Harley’s de deur uit
Wat hebben de Hells Angels en de Eindhovense gemeentepolitie gemeen?De Harley Davidson! Toen de Hells Angels Motorcycle Club in 1948 in Californië werd opgericht, tufte de lokale gemeentepolitie al drie jaar rond op Harley’s, op de stoere zogenaamde ‘Liberators’. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was deze Harley een belangrijk vervoermiddel van de geallieerden, vandaar de naam.
Maar in juli 1971 verliest Eindhoven een stukje exclusiviteit. Als laatste stad van het land doet de Eindhovense politie de Harley dan van de hand. Jammer, aldus hoofdinspecteur de Jaeger, omdat de Harley zich uitermate goed leent voor stapvoets rijden, en dat is handig bij het begeleiden van optochten. En bovendien zit deze motor erg comfortabel. Op de Harley kun je lekker gestrekt zitten, bij de BMW diens opvolger moet men meer naar voren buigen. Dat zal wennen worden voor de rug van de motormuisagent. De nieuwe dienstmotorfiets van Duitse makelij bood natuurlijk ook tal van voordelen: de Harley liet zich soms lastig kickstarten, met name in de wintermaanden als de kickstarter vastgevroren zat. Bij de BMW volstaat het indrukken van een knopje en … wegrijden maar! Een andere positieve bijkomstigheid is dat de BMW veel minder lawaai produceert en dat is niet alleen goed voor het milieu. Verondersteld werd dat notoire verkeersovertreders, gedacht kan worden aan jeugdige bromfietsers, voortaan ook makkelijker op heterdaad zouden kunnen worden betrapt. Een run op bromfietsspiegels bij de bromfietszaken werd dan ook niet uitgesloten.